fredag 22. februar 2013

Hva vil det si å være sunn?

Her om dagen fikk jeg en veldig fin tilbakemelding fra en leser som har fulgt bloggen min en god stund. Jeg ble påminnet på at jeg som "offentlig person" er et forbilde for mange. Og i den sammenheng tenkte jeg at det er på tide å påminne dere om at min livsstil nødvendigvis ikke er den beste for akkurat "deg".

Jeg er en toppidrettsutøver, og treningen er fortiden den eneste "jobben" jeg har. Det betyr at mens du bruker energi på jobb eller skole så ligger jeg å sover/hviler og "spiser meg opp" til neste økt. Jeg bruker minimalt med energi utenfor de planlagte treningsøktene mine. Jeg er overhode ikke et supermenneske som lever på minimalt med kalorier og trener to harde økter om dagen. Jeg vil påstå at jeg får i meg mer mat enn en gjennomsnitts kvinnen, selv om jeg er på diett. Og jeg trenger å ha min éne treningsfrie dag i uken for å samle meg etter en tøff treningsuke.

Når det kommer til mitt store fokus på kost og ernæring skulle jeg ønske at jeg kunne si at jeg alltid spiser for optimale prestasjoner. Men virkeligheten min er at jeg utøver en sport med vektklasser som jeg må forholde meg til. Så i perioder må jeg spise litt mindre enn hva som er "optimalt" for å gå ned i vekt. Derfor er jeg generelt veldig nøye på hva jeg får i meg - så jeg ikke går for mye opp eller ned. Dette er et valg jeg gjør for min egen helse og trivsel, og jeg kan ikke bortforklare det på noen måte. Dette er toppidrett, ikke "sunnhetsidealet" for mannen i gata.

Jeg velger å leve en så sunn livsstil som mulig. For meg er "sunnhet" trivsel fysisk og psykisk. Derfor trener jeg mye, fordi fysisk aktivitet alltid har vært en stor del og glede i livet mitt (Takk for det mamma og Pappa). Jeg konkurrerer for å utforde meg selv og oppnå mestringsfølelse. Jeg spiser god mat hver dag, med mest mulig variasjon. Noen ganger må jeg veie opp maten i gram, andre ganger sliter jeg med å velge hvilken Ben&Jerry is jeg skal spise som lørdagsgodt.

For meg handler det om balanse. Fysisk og psykisk. Og vet du hva det aller beste er? DU kan selv velge hvordan du vil leve ditt liv!


Published with Blogger-droid v2.0.4

2 kommentarer:

  1. Veldig viktig poeng du nevner her, Anna! Det kan være lett å glemme at vi er individuelle og at energi inn og ut for deg ikke er det samme som andre. Jeg kunne aldri gått på diett i sesong slik du gjør, selv om vi begge er toppidrettsutøvere :)

    SvarSlett