onsdag 6. mars 2013

Eksplosiv start på dagen!

I startet jeg dagen min med en stor frokost, stappfull av energi!


Etter å ha latt frokosten synke dro jeg på trening. Spenst og hurtighet sto på programmet. Jeg hadde på forhånd valgt ut forskjellige øvelser og antall repetisjoner som jeg skulle gjennomføre så mange runder jeg klarte på 3 minutter. 60 sekunders hvile. Totalt fem 3 minutters runder. Økten i seg selv varer jo ikke så lenge, men fullt øs i 3 minutter er usannsynlig slitsomt. Jeg er helt gelé i beina. Det var blandt annet øvelser som bokshopp, step opp med kne på boks og hurtige step fra side til side på stepkasse. La også til noen kjedelige rehab/stabilisering øvelser på slutten.

Som du kanskje kan se, er jeg blitt typisk kampsport-stram på framsiden. Hallo pukkelryggen.

Godt jeg hadde ladet opp med en skikkelig frokost, for økten tok all energi ut av meg. Fylte på de tomme glykogenlagrene med riskaker og proteinshake etter trening. Her er forresten ”oppskriften” på dagens frokost. 

Energi i en skål.
(1 stor porsjon for en aktiv jente)  
Du trenger:

40 g Havregryn
20 g Proteinpulver (Jeg brukte 100% whey Chocko Almond fra MM-sports)
½ banan
½ neve bringebær (frosne eller ferske)
½ neve tørkede bær eller rosiner
½ neve naturelle nøtter
1 ss kvarg/kesella/kesam

Slik gjør du:
Kok opp grøt på havregryn. Sett den noen minutter til avkjøling før du blander inn proteinpulveret. Proteinet blir ødelagt under for høy varme.
Kutt opp bananen og hakk nøttene. Sleng oppi kvargen i midten av grøten. Strø over banan, bringebær, nøtter og rosiner. Nytes sammen en kopp kaffe og gjerne noen båter med grapefrukt! 

6 kommentarer:

  1. Hvorfor tror du proteinet blir ødelagt av for høy varme? Mange bruker det da i bakst, kaffe o.l.....melk kan jo varmes opp, samme som kjøtt, og det er jo mye proteiner der:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Google it. Vasselet blir ødelagt, derfor man skal bruke bakeprotein i bakst fordi det tåler høy varme. Protein i kjøtt er ikke det samme som proteinpulver. Kan ikke forklare det med fancy ord, men lærte det av Bjørgulf Hansen :)

      Slett
  2. Hej Anna, hur lever livet i Halmstad? här ar du ett nice recept på protein pannkakor.


    Här kommer en och nyttigare variant på pannkisarna, för er som tränar mycket.

    2 dl havregryn (pulveriserat)
    1 1/2 dl protein pulver (vaniljsmak)
    3 dl äggvita
    2 msk riven kokos
    1 1/2 msk mandelsmör (almond butter)
    2 tsk vanilj extrakt
    1 msk kallpressad linfrö olja
    3 droppar stevia
    1 dl mandel mjölk
    1 dl blåbär
    1 tsk honung
    1 tsk muskot
    2 tsk kanel

    Mixa alla ingredienserna, ett tips för dom som vill äta nyttigt fett, stek pannkakorna med kokos fett istället för smör eller vanlig matolja.

    Garnera med lite friska bär och mynta t ex jordgubbar och blåbär som är rika på antioxidanter.
    om du vill bli extra lycklig så kan du även dra på lite krossade hasselnötter, nötterna innehåller Tryptofan, ett ämne många menar gör dig lyckligare.

    Med dettar som frukost, så får du i dig allt du behöver för att ta din träning med storm :D

    Ett tips om man har dålig tid, laga smeten natten innan, funkar även och steka dom kvällen innan, men jag rekommenderar att steka dom samma dag som dom skall ätas för att få bästa resultat.

    SvarSlett
    Svar
    1. Herlig! Takk for oppskriften! Jeg videreposter den i et eget innlegg når jeg har fått testet den ut :) Kram

      Slett
  3. Du lager så utrolig fristende mat i det siste :)

    Det smaker sikkert like godt som det ser ut!

    Takk for at du deler oppskrifter :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig med tilbakemelding, da skal jeg fortsette med å legge ut litt oppskrifter :)

      Slett