onsdag 13. mars 2013

Effektiv utholdenhetstrening

I dag sto løpeintervaller på planen for dagens første økt. Dørstokkmilen var veldig lang på morgenkvisten, og jeg klarte ikke å komme meg ut av døren før klokken hadde passert tolv, fire timer senere enn hva jeg hadde planlagt. Men det viktigste er at jeg kom meg avgårde og gjennomførte som planlagt. 

- 10 minutter oppvarming
- 45 sekunder på 15,5 km/t - 15 sekunder hvile x 15 
- 10 minutter nedtrapping fra rolig jogg til gange

Opp gjennom årene som tidligere håndballspiller har jeg fått sansen for løpetrening. Vi løp mange ganger i uken med håndball laget, og vekslet mellom langkjøringer, intervaller, bakkeløp og sprinttrening. Øktene våre varte ganske lenge og arbeidsperiodene våre på intervallene var relativt lange. I ettertid har jeg fortsatt at dette skyldes at en håndballkamp har to omganger på 30 minutter med full fart.

Men nå har jeg byttet idrettsgren, og den seige utholdenheten min er ikke lenger så lønnsom. En vanlig thaiboxingmatch (b-klasse)  har 10 aktive minutter, og 4 minutter med hvile. Derfor er jeg nødt til å trene annerledes. Mer fokus på kortere intervaller med høy intensivitet og kortere hvileperioder. "Det du gjør på trening, gjør du i match".

Ja, så glad og avslappet er jeg mens jeg sprinter i vei.. Ok da, bildet er staget etter økten var ferdig.

2 kommentarer:

  1. Må øke intensiteten, 15 kilometer er jo jogge tempo.. På slike intervaller burde man ligge på hvertfall 19

    SvarSlett
    Svar
    1. Om du jogger på 15 km/t er det flott for deg, men vi er jo alle forskjellige. Kanskje skulle man ha nevnt at man hadde en incline på 6 når jeg løp også?

      Vi har alle forskjellige utgangspunkt, og personlig ville ikke klart å fullføre et to timers langt thaiboxingspass på kvelden om jeg løp 19 km/t på intervallene 4 timer tidligere. ;)

      Slett