tirsdag 19. mars 2013

Hva slags rytme har du?


At vi mennesker har ulike behov og fungerer forskjellig er det ingen tvil om. Særlig når det gjelder kosthold og trening. Noen kan trene mye, mens andre må hvile mer for å unngå skader. Visse kan proppe i seg enorme mengder karbohydrater å fungere toppen, mens andre igjen må holde seg helt unna for å opprettholde sin ”balanse”. Vi er kanskje lagd av det samme, men hvordan vi ”fungerer som best” er veldig individuelt.

Selv har jeg testet ut litt forskjellig, og kan konkludere med at Low Carb, Periodisk Faste og normal norsk husmannskost ikke fungerer for meg. Jeg presterer ikke optimalt på trening, og havner i ”ubalanse” hva det gjelder humør, energi, vekt og egen trivsel.

Den siste tiden har jeg også testet å gå litt vekk fra min faste plan med nøye oppveide måltider, med en fordeling mellom protein, karbohydrat og ”grønt”. Det er lenge siden jeg har hatt matvarer som avocado, ost og meieriprodukter i den dagligdagse kosten min. Vanligvis har jeg hatt en fast måltidsrytme som går etter klokkeslett, og mellommåltider har ikke vært eksisterende. Det har fungert bra, og jeg ser at det har skjedd MYE med kroppssammensettingen min på et slikt opplegg.

Problemet er at jeg har gått litt lei, og lagd for mange ”regler” for meg selv på hva slags mat jeg får spise og ikke spise. Så i det siste har jeg tenkt litt mer på ”hva har Anna lyst til å spise i dag?” og ”hvor sulten er jeg nå?”. Jeg har spist litt mer fett, litt mindre karbohydrater og wait for it.. jeg har spist matvarer som frukt og nøtter!

Konklusjon etter én måned på denne spisemåten er; jeg holder meg lengre mett, og minsket søtsuget ved å legge til ekstra fett (avocado, olje og nøtter) og kuttet ned på karbohydratene i hvert måltid. MEN! jeg har blitt ”frøken blåmerke” igjen. Det betyr at kroppen min kanskje ikke restituerer seg like godt uten den jevne mengden med karbohydrat per måltid? Jeg ser også forskjell på midjen min, jeg synes jeg blir mer "lean" av et opplegg med mer karbohydrat. Jeg vet at én måned er litt lite tid for å dra noen konklusjoner på hvorvidt et opplegg fungerer eller ikke, men det er mine erfaringer så langt. Jeg er ingen lowcarb type, men heller ingen high carb person. Hva er jeg egentlig?

Men etter å ha lest litt om ”Biorytme” er jeg jammen meg interessert i å teste ut det også en gang i framtiden. Kort forklart går ”Biorytme dietten” ut på at man snur på døgnet, og legger fettet på starten av dagen og karbohydratene på kvelden før leggetid. Etter å ha lest forsknings artikler på dette ble jeg supernysgjerrig. Kan det virkelig stemme at man kan spare/bygge muskelmasse av å legge mesteparten av karbohydratene på kvelden? Om du har testet ut dette, legg gjerne igjen en kommentar på hvordan det har fungert/fungerer for deg!

Hvordan fungerer DU best? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar